Deklaracja Dostępności
Deklaracja dostępności Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Olecku
Starostwo Powiatowe w Olecku zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej Biuletynu Informacji Publicznej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Olecku.
Data publikacji strony internetowej BIP: 2021-06-01
Data ostatniej istotnej aktualizacji BIP: 2024-04-25
Stan dostępności cyfrowej
Strona internetowa Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Olecku jest częściowo zgodna z ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności/wyłączeń wymienionych poniżej:
- Strona zawiera dokumenty PDF lub DOC, które nie zostały przygotowane przez Starostwo Powiatowe w Olecku lub zostały opublikowane przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej. Dokumenty te nie posiadają właściwej struktury nagłówkowej lub są skanami dokumentów.
- Na stronie internetowej mogą znajdować się filmy, do których nie dodano napisów dla osób głuchych, ponieważ zostały opublikowane przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej.
- Brak alternatywnych opisów zdjęć i obrazków, które zostały opublikowane przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej.
Ułatwienia na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej
Strona internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Olecku posiada następujące ułatwienia:
- możliwość powiększenia wielkości czcionek na stronie,
- mapa strony.
Przygotowanie oświadczenia w sprawie dostępności
Deklarację sporządzono dnia: 2021-06-01
Deklarację została ostatnio poddana przeglądowi i aktualizacji dnia: 2024-04-25
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny, którą przeprowadzili pracownicy Starostwa Powiatowego w Olecku.
Skróty klawiszowe
Na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Olecku można korzystać ze skrótów klawiaturowych.
przejście do kolejnego elementu TAB
przejście do poprzedniego elementu SHIFT + TAB
powiększanie strony CTRL + +
zmniejszanie strony CTRL + -
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
Problemy z dostępnością strony internetowej Biuletynu Informacji Publicznej lub zamieszczonych na niej treści prosimy zgłaszać do Kamila Karczewskiego:
- na adres e-mail: starostwo@powiat.olecko.pl
- lub telefonicznie: 87 739 18 58
Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać żądania zapewnienia dostępności.
Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością
Każdy ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem udostępnienia cyfrowego wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub ich elementów oraz elementów niedostępnych cyfrowo, ewentualnie zapewnienia dostępu alternatywnego na warunkach określonych w ustawie.
W takim żądaniu prosimy podać:
- swoje imię i nazwisko,
- swoje dane kontaktowe,
- o którą stronę internetową, aplikację mobilną lub ich treść albo element chodzi,
- opis problemu i propozycję, jak go rozwiązać.
Na żądania zapewnienia dostępności odpowiadamy w ciągu 7 dni. Jeżeli w tym czasie nie zapewnimy dostępności strony lub jej elementów, poinformujemy o tym osobę wskazaną w żądaniu. Wskażemy też nowy termin załatwienia sprawy lub zaproponujemy alternatywny sposób dostępu do tych treści, w zakresie wskazanym w żądaniu.
Jeśli dotrzymanie tego terminu nie będzie możliwe, niezwłocznie poinformujemy o tym wnoszącego żądanie i wskażemy możliwy termin realizacji żądania. Termin ten nie będzie dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
Jeżeli w ocenie osoby, która występuje z żądaniem, sposób zapewnienia dostępności lub zaproponowany dostęp alternatywny będą niewłaściwe, ma ona prawo złożyć skargę.
Skargi prosimy kierować do Starostwa Powiatowego:
- pisemnie na adres: Starostwo Powiatowe, ul. Kolejowa 32, 19-400 Olecko
- pocztą elektroniczną – na adres: starostwo@powiat.olecko.pl
- przez: system ePUAP
- telefonicznie: 87 739 18 65
Można też skontaktować się z Biurem Rzecznika Praw Obywatelskich i zwrócić się do Rzecznika, aby podjął interwencję w danej sprawie .
Dostępność architektoniczna
Starostwo Powiatowe w Olecku
19-400 Olecko, ul. Kolejowa 32
Budynek Starostwa Powiatowego w Olecku jest częściowo dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową, w tym poruszających się na wózkach inwalidzkich.
Petenci mogą korzystać w Starostwie Powiatowym w Olecku z:
- Windy zewnętrznej, która znajduje się na prawej szczytowej ścianie budynku (po prawej stronie od wejścia głównego przy ulicy Kolejowej 32). Jest ona dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową, w tym osób na wózkach inwalidzkich oraz niewidomych, słabowidzących. Umożliwia dostęp do wszystkich kondygnacji budynku (od parteru do III piętra). W przedsionku windy znajduje się tablica informacyjna w języku Braille'a i polskim. Zawiera informacje, jakie wydziały/stanowiska są na poszczególnych piętrach urzędu. Petenci przed skorzystaniem z windy, dowiadują się z niej na które piętro urzędu powinni się udać, aby załatwić swoją sprawę.
- Wejścia głównego od ulicy Kolejowej 32. Nie jest ono dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową, ponieważ do budynku prowadzą schody.
- Wejścia z tyłu budynku (od strony podwórza). Jest ono częściowo dostosowane do osób mających trudności w poruszaniu się. Po prawej stronie drzwi wejściowych znajduje się dzwonek z sygnalizacją dźwiękową, a tuż nad nim znak informacyjny „droga dla niepełnosprawnych”. Dzwonkiem przywołuje się pracownika urzędu. Pracownik przy pomocy krzesełka schodowego przyściennego umożliwia niepełnosprawnemu petentowi transport z niskiego parteru na parter. Petent na parterze może samodzielnie załatwić wszystkie sprawy. Natomiast w przypadku spraw, które prowadzone są na wyższych kondygnacjach, wówczas to pracownicy merytoryczni z wydziału/stanowiska z wyższych kondygnacji, schodzą i obsługują interesanta. Odbywa się to na parterze w pokoju nr 3. Ten sposób załatwiania petentów przewidziany jest w przypadku, kiedy osoba niepełnosprawna nie będzie chciała skorzystać z winy lub też będzie awaria windy.
Oznaczone miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych znajdują się:
- na parkingu przed wejściem głównym do Starostwa Powiatowego od ulicy Kolejowej – 1 miejsce,
- i na parkingu, w podwórzu obok wejścia z tyłu budynku – 1 miejsce.
Urząd zapewnia osobom ze szczególnymi potrzebami:
- Pętle indukcyjne, które ułatwiają komunikację osobom z problemami słuchu. Znacząco poprawiają zrozumiałość mowy osobie słabosłyszącej, która korzysta z aparatu słuchowego lub implantu ślimakowego. Wystarczy, że petent poinformuje urzędnika, że chce skorzystać z pętli indukcyjnej, wówczas każdy urzędnik zapewni mu to podczas obsługi.
- Tablice informacyjne w języku Braille'a i polskim. Są one na ścianie każdej kondygnacji urzędu (widoczne po lewej stronie tuż po wyjściu z windy), obok multimedialnych infokiosków. Zawierają nazwy wydziałów/stanowisk i numery pokoi, w których są one rozmieszczone na danym piętrze.
- Multimedialne infokioski z ekranem dotykowym, opcją głosowego odczytywania tekstu i powiększania obrazu (funkcją tabletu). Infokiosk jest w przedsionku windy, a także na ścianie każdej kondygnacji w urzędzie (od parteru do III piętra). Widoczne są na każdym piętrze po lewej stronie tuż po wyjściu z windy. Znajdują się obok tablic informacyjnych w języku Braille'a i polskim.
Kioski zawierają informacje o sprawach załatwianych w urzędzie wraz z kolorystycznym schematem funkcjonalno-przestrzennym poszczególnych kondygnacji oraz informacje o pomieszczeniach.
- Tabliczki informacyjne w języku Braille'a i polskim.Umieszczono je w większości po lewej stronie wejściowych drzwi pomieszczeń w urzędzie. Znajdują się na ścianie korytarza, powyżej wysokości klamki.
Zawierają nazwę pomieszczenia, wydziału/stanowiska, imiona i nazwiska pracowników oraz numery pokoi.
- Tabliczki z piktogramami są w celu przekazania pełnej informacji o dostępnych udogodnieniach dla petentów. Zamieszczono je w ramach wsparcia osób z problemami poznawczymi. Oznaczenia zastosowane to:
- parking – miejsce zastrzeżone, koperta (dla niepełnosprawnych)
- miejsce przeznaczone dla pojazdu samochodu osoby niepełnosprawnej, postojowe
- droga dla niepełnosprawnych
- kierunek drogi do windy
- pętla indukcyjna
- możliwość wejścia z psem asystującym
- toaleta dla matki z dzieckiem
- toaleta dla osób niepełnosprawnych.
Znajdują się: na parkingu, przez wejściem z tyłu budynku, na każdym piętrze oraz w przedsionku wejścia głównego do urzędu.
- Lupy optyczne z podświetlanymi diodami led. Ułatwiające petentom wypełnić formularze, odczytać tekst lub mapy. Wystarczy, że petent poinformuje urzędnika, że chce skorzystać z lupy, wówczas każdy urzędnik zapewni mu to podczas obsługi.
- Ramki do podpisów w wysokim kontraście. Poręczna pomoc dla osób niewidomych i słabowidzących. Wspomaga petenta podczas składania podpisu na dokumentach. Przykłada się ramkę i miejsce na podpis jest doskonale wyczuwalne palcami, a dla osób słabowidzących widoczne. Wystarczy, że petent poinformuje urzędnika, że chce skorzystać z ramki, wówczas każdy urzędnik zapewni mu to podczas obsługi.
- Obsługę tłumacza języka migowego dla osób niesłyszących i porozumiewających się w polskim języku migowym. Urząd zapewnia zainteresowanym przy załatwieniu spraw urzędowych bezpłatną pomoc tłumacza języka migowego. Osoba uprawniona do skorzystania z pomocy tłumacza winna zgłosić do sekretariatu Starostwa (pok. nr 23, sekretariat@powiat.olecko.pl , tel. 87 7391865), chęć skorzystania ze świadczenia co najmniej na 3 dni robocze przed planowaną wizytą w urzędzie.
- Krzesła z podłokietnikami, aby klienci np. kobieta w ciąży, osoba poruszające się przy pomocy kul inwalidzkich mogły komfortowo poczekać na obsługę. Dzięki podłokietnikom będzie im też łatwiej wstać z krzesła. Na każdej kondygnacji znajduje się jedno takie krzesło.
Schody wewnątrz budynku i na zewnątrz są oznakowane kontrastową taśmą, tj. pierwszy i ostatni stopień w każdym biegu.
Sala konferencyjna na parterze jest dostępna dla osób poruszających się na wózku.
Toaleta przystosowana do osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim znajduje się:
- na parterze (tuż obok klatki schodowej)
- na III piętrze (obok windy).
Przewijak dla matki z dzieckiem jest w toalecie na parterze.
Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
Petenci (osoby uprawnione) mają prawo skorzystać z pomocy osoby przybranej w kontaktach ze Starostwem. Osobą przybraną może być każda osoba, która ukończyła 16 lat i została wybrana przez osobę uprawnioną w celu udzielenia jej pomocy w załatwieniu spraw w urzędzie.
W budynku nie ma systemu naprowadzającego dźwiękowo osoby niewidome i słabowidzące.
Aplikacja jest częściowo zgodna z ustawą o dostępności cyfrowej.
Data publikacji aplikacji mobilnej: 2015-10-01
Data ostatniej istotnej aktualizacji aplikacji mobilnej: 2024-04-25
W sprawie dostępności Starostwa Powiatowego w Olecku można kontaktować się też z koordynatorem - Haliną Kasicką:
- adres e-mail: h.kasicka@powiat.olecko.pl
- numer telefonu: 87 739 45 60